torsdag 28 augusti 2014

MTB på Cross?


Fick en idé från Andreas efter jag kört Mörksuggan på cross. Och det var att köra Ålems CKs MTB-TT runda med cross. Jag såg även att Robin Hedström hade monterat ett par Continental RaceKing 2,2or fram på sin cross. Och så lade jag ihop 1 och 1 och körde igår MTB-TT banan på med Canyon:en och ett par RaceKing 2.2or monterade fram. Det förvånande var att det inte var några större problem i de riktigt svåra partierna. Det svåra var att hålla ihop i det lilla men långa stöket på banan. Jag har sagt det förut men fick verkligen känna på det igår. MTB-TT banan erbjuder ingen vila för kroppen. Det är konstant utmaning och de få grusvägar som finns är så korta att man inte hinner vila ut. Vilket gjorde att min rygg knöt sig efter ett halvt varv. Så det blev bara ett varv och det på 23 minuter blankt.

Kanske hade det gått bättre om jag hade haft lite mer luftvolym bak också. Dessutom så hade jag kunnat släppa ur ännu mer luft ur framdäcket. Det var pumpat med 1.8 bar. Men när jag insett att det bara blir ett varv så stannade jag och släppte ur till 1.5 bar. Och det hade nog gått att gå lägre än så.

Så summa sumarum. Det går att köra MTB med en Cross. Men det är inte behagligt att köra snabb MTB med en Cross. Det är utmanande och roligt att köra stökiga MTB banor. Men längre än så kör jag inte med cyclocross. Dock så kan jag tänka mig ett par lågmönstrade 40mm däck för att köra riktig "gravelgrinding" och utmanande MTB hyfsat behagligt.

Och så avslutade jag passet med just lite gravelgrinding. Det som crossen gör bäst. 



Men det var ändå ljungligt skönt på berghällarna.

Fett..

Why the long shadow? Because broken back...

Motljus är väl ändå så vackert.

Vrooom! 

Stämningsfullt avslut på passet.

lördag 23 augusti 2014

Belgisk och svensk kross...

Jag fick en liten lucka i gårdagens Kräftskiveschema mellan 11-13 och lade då upp en stänkare på Kalmarsundscykling om att det vankades Grusvägsrally med skyltspurter runtom Mönsterås. Andreas Tellmo och Patric Mauritzon dök upp. Tellmo på min Cannondale SuperX och Mauritzon på sin "fuling".

Vi rullade först ut mot elljusspåret och sedan den mulliga lilla stigen mot skjutbanan. Efter det så uttalade jag spurtskyltsstrid. Enkla regler blå ortsnamnsskylt är högst värd, speciellt den sista "hemskylten" men idag då vi körde mycket grus i skog så var alla vägskyltar hett villebråd. Till slut spurtade vi till och med på "Se upp för lekande barn" skyltar...

Lite mer än halvägs in i passet började vi bli bra möra då Mötesplatsskyltarna avlöst varandra ett bra tag med ungefär 500-700 meters avstånd mellan. Så det fick bli två lagtempointervaller på runt två kilometer. Lägligt nog låg de på två Stravasegment också. Patric flög av båda gångerna så jag tog båda KOM-en. Andreas använder inte Strava. Än...

Sedan avslutade vi med en stigavstickare och några skyltspurter till. Avrullningen gick ut mot Mudden för att reka lite cx-bana och status på klippningen (allt som allt en Belgisk cross).

På kvällen så vankades det kräftskiva och det krossades många skal (svensk kross). Jag valde en Duvel som dryck till så klart.


Det ser ut som om Andreas kniper M-spurten. Men Patric har smitit iväg för att plocka M-skyltar. Jag plockade tre på raken innan denna och var tvärstum. Därav enda tillfället att skjuta lite bilder.

Och här drar Anderas ikapp en stum Patric. Ordningen återställd.

Kvällens kross.

fredag 22 augusti 2014

Känd från och erkänd av tidningen Allt om MTB

För några månader bakåt i tiden blev jag intervjuad/tillfrågad av Allt om MTB. De ville veta vilken min favoritstig var. Jag skrev en kort förklaring skickade in några bilder och en GPS-fil. Resultatet blev en stilig portträttbild och ingressbilden till hela artikeln där två cyklister till intervjuats.



Men det mest roliga i senaste numret (nr 3-2014) av Allt om MTB är ändå artikeln som kom på nästa uppslag. En artikel om Borlänge Tour där jag i år var speaker. Vilket också uppmärksammades med både bild och text. "Dessutom är den duktiga speakern Oscar Ekstam på plats, vars ljuva stämma man annars brukar få lyssna till under långloppen. Han ser till att publiken är välinformerad och håller låda i ett, på ett bra sätt!". 
Fantastiskt roligt att få läsa så fina ord om mig själv. Det kommer jag leva länge på. Tack Jesper Andersson och Allt om MTB! För er som ännu inte läst detta nummer av tidningen så kan man köpa lösnummer här eller så surfar man in på tidningens egna hemsida och löser en prenumeration.


måndag 18 augusti 2014

Uttröttningsdistans med bilder

Hade satt upp ett mål med att bli trött på gårdagens långpass. Därför inmundigade jag en vanlig liten frukost, en ostmacka och en ägg och kaviar-macka plus kaffe. Sedan trissade jag iväg med pappa från Mönsterås och mötte upp de andra som bla följt upp från Kalmarsunds gruppen på facebook. Det blev fokus på ett lugnt pass då våra hastigheter skiljde i gruppen. Men det gjorde inte mig något då jag just ville köra långsamt. Nu blev det kanske lite väl långa stopp men det kompenserade jag med lite hopp och skutt som fick pulsen att flyga ordentligt i bland. Gick nog på ett ut skulle jag tro. För när det efter 2,3 timmars effektiv cykling var dags för hemcykling så svarade mina ben med att just inte svara. Det blev en jobbig energilös sista halvtimme hem. Väggen var bra nära men jag lyckades balasera på rätt sida och hålla den borta. Perfekt tur och skoj hade vi också!

Fetto-brännartur som sagt, men lika glad för det är jag.

Smal mullig singletrack

Men lilla pappa då.


Stigvård on the go

Ljunglig cykling minst sagt.

Vi var bitvis långt in i skogen och körde

Och på vägen hem var vi ute på vägen och körde samtidigt som vi åkte på åkern...

Pappa och jag i klorofylltunneln med bara en kilometer kvar till huset, ansträngd och trött som det ska vara

Hoppade lite på studsmattan med Egon också för att förbränna lite till.

Sen grillat och fika hos Tellmos och jag var tillbaka på noll igen. Typiskt.




torsdag 14 augusti 2014

Plinga som cyklist i Motionsspår?

Igår var jag ute och rullade lite på crossen för att se om jag var kvitt min förkylning. Jag tog en sväng runt 5 kilometersspåret i Mönsterås. Ett av två spår som inte är belyst och i Mönsterås kommun får man motionscykla på de spår som inte är belysta. Man får även ta sig kortare sträckor på cykeln på elljusspåren men då har gående/löpande förtur och man ska helst leda cykeln eller framföra den med respekt till anda motionärer (ej snabbmotionscykla) i elljusspåret. Det står även att man ska varna andra i motionsspåren när man kommer ikapp, som cyklist helst då med plingklocka. Jag om någon borde veta då jag har hand om spåren och även varit med och tagit fram förhållningsreglerna. Vi vill hellre beskriva vad man får göra än vad man inte får göra.


Men så var det just det med att tillämpa. När jag körde "femkilometaren" så kom jag ikapp hela fyra stycken motionärer på ett varv. Den första förvarnade jag med bromsen (tjutande skivbroms hörs bättre än plingklocka men är lite väl skrämmande kanske), hon som blev förvarnad tackade och sa "hade du inte tjutit så hade jag blivit rädd när du passerade". Jag svarade "det var det som var tanken, god tur!". Inga sura miner där. Nästa tre som jag kom ikapp förvarnade jag med ett "hej, hej". Den första motionären hörde tydligt och vek åt sidan ut i gräset (motionsspåren är mer som en stig i bredd) de andra två som gick tillsammans hörde inte mitt rop först utan blev lite skrämda när jag bromsade istället. De gick också åt sidan ut i gräset och lät mig passera på stigen. Jag tackade och ursäktade att jag hade skrämt dem. Igen inga sura miner utan samtliga motionärer var glada och det var jag med. Noterbart är att de alla lät mig passera på stigen även att jag kunde köra i gräset, och gjorde också så för att visa att jag inte "tog" stigen av dem. Var det en fin gest av dem eller hoppade de skrämt åt sidan?

Jag har ingen plingklocka monterad på min cykel, för ärligt talat känner jag att en pling kan skrämma och känns också att man tränger sig på i naturen när man plingar. Men då jag inte ofta möter gående eller löpande motionärer i de andra motionsspåren/stigarna i Blomstermåla (där vi även har fyra stycken mountainbikespår som går på spår där andra får motionera sk. kompisspår) så har jag inte blivit tvungen att plinga så mycket. Men igår fick jag mig en tankeställare. Det känns faktiskt att man skrämmer mer att bara svischa ikapp motionärer eller säga hej-hej när man är ikapp dem. Hade jag haft en plinga igår så hade jag på ett enkelt sätt förvarnat i ännu bättre tid och så talar ju en plinga sitt tydliga språk. Det vill säga "hej-hej jag kommer på en cykel" och motionären vet då att det är en cyklist som kommer i spåret.
Men det kan ju också skrämma. "Hjälp det kommer en cykel i snabb fart, vad ska jag göra nu?!" kanske kan vara en tanke hos en motionär som inte mött en cyklist i motionsspår.

Ja jag vet inte riktigt vad som är bäst så jag försökte göra upp en för och emot "plinga"-lista. Detta är vad jag kom fram till:

För:
1. Möjlighet att i god tid förvarna och göra andra beredda på att man närmar sig
2. Ett pling talar tydligt för att det är en cykel som närmar sig
3. Jag följer både trafikregler och i detta fall förhållningssätt rekommenderade av Mönsterås kommun.
4. ?

Mot:
1. Vissa kan tolka det som att man kommer i hög fart och vill förbi direkt (resultat de stressar skrämt ut ur spåret).
2. För de som inte är vana med cyklister i motionsspår så kan de bli förvirrade om vad de ska göra.
3. ?

Finns det några fler för och emot? Och hur tänker ni i denna fråga? 
Detta är en fråga som mer och mer blir aktuell då mountainbike och cykling växer så det knakar. Och övriga motionärer i skogen har inte riktigt blivit vana vid "vår" närvaro där än. Cykling i skog är något som funnits länge men först nu blivit större och märkbart.
"Vi" har ju allemansrätten på vår sida och i vissa fall även kommunen, och ärligt talat ska vi inte försöka dela på skogen och bevara den som en rekreation för alla (cykling och löpning sliter marginellt på skog och mark jämfört med motorfordon och hästar som istället bör ha egna vägar eller spår så att de också kan få rekreation men på sitt sätt). Frågan blev aktualiserad i två olika insändare/ledare på GöteborgsPosten. Här är Emot-artikeln (Här är också gamle goe spårvägscyklisten Hjalmar Bengtsson med på bilden) och här är För-artikeln samt en mer neutral artikel som talar för hur du faktiskt får cykla och då främst i Göteborg men större delar går dock att tillämpa i hela landet. Det om berghällar stämmer till exempel inte i Blomstermåla då nästan alla leder går över en täck eller otäckt (Göteborgvits) berghäll.

Förtydligande: Motionsspår i detta fall är alltså ej breda Elljusspår utan mindre spår och stigar där man får cykla och i vissa fall är hänvisad till att just cykla (våra kompisspår/MTBspår tex)

torsdag 7 augusti 2014

Gravelparty delux, med massa bilder

Med basen i mitt förra grusvägskalas gjorde jag i söndags ett utökat kalas, nu då kallat Gravelparty delux. Jag vet det är lite väl sent att publicera detta nu men en grabbdag med äldsta grabben i måndags, en tisdag (vad gjorde jag då egentligen?), en halv jobbdag i onsdags och en förkyld resterande onsdag och torsdag senare så förstår ni att det ju inte gick att blogga... Lama ursäkter men jag är ju faktiskt föräldraledig... 

Och bara för att det är så försenat så har jag nästan, ja nästan (inte alls) glömt bort hur mäktigt skönt det var att köra en vilsedistansrunda på en av årets varmaste dagar. Dessutom med bara en vattenflaska. Planen var 5-6mil. Resultatet blev 9 mil efter lite medvetna och omedvetna felkörningar. Jag stötte på mitt första vildsvin på turen dessutom. Jag kom på det idag att jag omedvetet klickade ur den fot närmast vildsvinen i buskagen. Som om en cykelsko skulle stoppa ett vildsvin... Men det verkade som att svinen var lika rädda som jag så det blev mest en tempohöjning.

Bilderna och Strava får berätta resten:

Finaste transportsträckan. Belyst, rak och bred cykelbana. 

En Ass Saver som mest sitter för syns skull och pappa på min Cannondale SuperX.

Hela glada gänget på första grusetappen av många.
Vi började första grusetappen ganska snabbt med en genomslagspunka på ett 26" Mountainking 2,4... Hur det gick till vet ingen. Men "Oskar den långe" fick cykla hem med ihopknuten slang då vi andra antingen körde cross eller  29".
Röd cross vid en röd lada. #CrossIsComing

Grön cross i grönt gräs. #CrossIsComing.

The tunnel of grus and grönt...

Majsen har växt sig rejält hög i år.

Ålems CK-killarna rullade på rulle inledningsvis.

Jag satt i topp och styrde inledningsvis. Sen blev jag trött.

Bara leenden i magiska skogen i Böta Kvarn.

Magisk bro

Magisk stig.

En pöl.

Vi gick vilse och Patrik letade efter stigen förgäves. Krille hittade den istället men den var inte så farbar. 

Vi vände och gick tillbaka istället.

#CrossIsComing

"Vart tog vägen vägen vi är ute på åkern och åker"

Bara en fin tallskog och härlig grusväg.

Bara 700 meter från den utlovade tårtan och kalla ölen punkterade jag så klart.

Vi firade med ett svalkande dopp i ån.



lördag 2 augusti 2014

Tjejcykling med teknikkurs och förcykling på Kalmar GP i eftermiddag

Tänkte tipsa om en landsvägscykeltur bara för tjejer idag med samling vid Kalmar teatern klockan 16:00. Ledd av Emmy Maria Andersson. Där finns möjlighet att lämna väska (och även dusch efteråt). Efter samling åker gruppen mot Sportson och kör teknikträning med några tävlingar som man kan vinna priser på. Sist avslutar gruppen med att testcykla Kalmar GP-varvet inne i centrala Kalmar.

Vill du delta? Maila då Emmy på: emmymaria.andersson@gmail.com

Kalmar GP startar sedan klockan 19:00 på Larmtorget. Mer info: www.kalmargp.se