fredag 4 juli 2014

Första provturen på nya Crossen. #CrossaSuggan

Igårkväll kunde jag alltså ta mig ut i skogen efter nattning av barn. Planen var ett lagom lugnt pass med inslag av fart. Med mig som sällskap fick jag Andreas på sin heldämpade MTB. Vilket var väldigt bra då vi bytte cykel mitt i passet och jag fick känna hur fort jag körde med MTB mot CX.

Men det ni alla väntat på är förmodligen vilken cyclo-cross som jag kommer köra Mörksuggan på. Det är denna skapelse:


Jag letade några alternativ men detta var det alternativ som kunde levereras snabbast och som uppfyllde nästan alla kriterier:
Skivbroms
Kolfibergaffel
Sadelstolpe i kolfiber
Aluminiumram 
Det som saknas är tubhjulen, annars är det exakt samma förutsättningar som förra gången. Dock så ska jag köra hjulen tubeless med tätningsvätska och då kommer jag nog bra nära samma förutsättning som förra gången. Igår körde jag nämligen 3,5bar i däcken. Precis samma tryck som jag hade i tuberna 2006. Så får jag i lite tätningsvätska vågar jag gå ned till 3bar eller under och det borde vara snarlikt samma känsla som tub med 3,5bar. Jag  säger snarlikt för tub är en känsla helt för sig själv. Jag måste också tillägga att jag är 10kg tyngre nu mot förra gången vilket också gör sitt för däckstrycket 
Crossen är svart och röd också så både på pappret och bild ser det sjukt likt ut mot 2006.

En stor skillnad mot förra gången märkte jag dock direkt när jag gav mig ut igår. Bettet i bromsarna och den sk. moduleringen som blir möjlig när man kör skivbroms. På en lätt cyclo-cross bana så behövs det knappt bromsar men när man som jag ger sig ut på singletracks och även tillsammans med andra cyklister som dessutom kör MTB. Så är ett par bra bromsar en riktigt bra förutsättning.

#Trycksladd

Barnsligt kul cross!

Delad sadelstolpe, ska det vara något? Ja vi får se.

Frän kolfibergaffel.

Idag har jag ängnat mig åt massa saker med familjen men jag har också slängt i tätningsvätska i ett av hjulen. Paketet kom så klart inte men ett fälgband fick jag till. I morgon kommer pappa med nästa fälgband och sedan åker han, jag och Egon upp till Falun/Rättvik. Det ska sättas upp lite reklammaterial i Rättvik och då får vi se om vi får tid till att rulla lite eller inte. Nu ska jag packa det sista.

1 kommentar:

  1. Ifall man tänkte köra lite CX tävlingar för att hålla igång efter MTB-säsongen. Är något liknande detta good enough eller kommer man alltid behöva tråna efter helkolfiber och toklätt?

    Hjul är ju självklart något som är viktigt även vad man åker nästan, så det är ju självklar uppgradering. Men annars kommer en liknande hoj med 105/Ultegra/Rival som du köpt att fortfarande hålla en nöjd?

    SvaraRadera