söndag 12 januari 2014

[Igår] RR: Grusvägskalas delux, #detkomettpaket +BILDER

Dundrade väl ut på ett grusvägsrally igår, dels för att jag fick lite fri tid (ja FRI tid) men även för att jag ville testa delar av mina nya assos-kläder. Mest ville jag dock ut på grusvägarna för att hitta nya vägar och vägar som går att knyta ihop till olika rundor. Och jag fick allt jag hade hoppats på. Som ni ser nedan så fick jag ihop en lång runda och en rund sådan. En timme in i turen blev det nämligen klart att jag fick bonustid. Så istället för att köra till Värlebo och väg 35 sedan hem. Så tog jag av mot Allgunnen  och Barnebo där jag verkligen träffade på guld. Jag vet sen gammalt att det finns lite timmervägar som Söda gjort i det området. Men att de skulle gå att knytas ihop så bra samt att alla var namngivna och dessutom att de syndes på iPhonens kartapp var en rejäl bonus. Så jag kunde pussla ihop rundan mitt i skogen bara sådär.


Turen började dock med nylagd grusväg, inte bara sladdad utan också flera centimeter nytt naturgrus. Tungt var bara förnamnet.


Jag testade delar av Mönsteråsleden också, och större delen gick hur bra som helst att köra...

Andra delar var lite mer knepiga...

... Och blöta.

Tittut! Ny utstyrsel från assos, bara sådär. Bam!

Lagom till attv intern kom på riktigt här nere kom också den största leveransen av assos. Och då mestadels vinterkläder. Som den grymma jackan två bilder upp både snygg, varm men ändå välventilerad. Som bonus finns det med ett inbyggd halsskydd, typ som en buff fast formsydd och flossad. När den inte används hänger den fint i sin ficka bak på insida rygg precis mellan skuldrorna som en extra värmande kudde. Plus i kanten!

En av alla övergivna gårdar ute i den mörka Småländska skogen, både kusligt och stämningsfullt.

Raka vägar finns det också gott om...

Vart ska vi? "Wvjätt fjam baja"

Men på en av mina detours/skarvningar så stötte jag på en mäktig lövstig genom ett naturreservat vid Böta Kvarn. Mycket intressant område som tåls att utforskas vidare.

Även i naturreservatet går Mönsteråsleden. Måste nog ta och cykla leden en längre sträcka någon gång.

Ut ur reservatet på en smal och härlig asfaltsväg.

Det fanns en hel del jägare ute i skogen också. Här stressar jag en av dem i 30-35km/h. Hängde med dem tills våra vägar skiljdes åt.

Tog vägen genom Långehälls/Blomstermåla motionsområde på vägen hem och passade på att trötta ut min rygg lite till.

Det var fuktigt ute men tack vare min Ass Saver så var mitt ass torrt. Och tack vare de flossade och, på vissa väl utvalda ställen, vindtäta korta cykelbyxorna. Så höll sig både framsidan och baksidan varm i tre timmar med en temperatur runt två till fyra grader. En kanon grusvägstur, helt enkelt ett grusvägskalas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar