onsdag 24 juli 2013

Måndagens MTB-TT, nu som segmet på Strava!

Som ni kanske har läst så gjorde jag ett försök på MTB-TT spåret uppe i Långehäll, Blomstermåla i måndags. Och idag tänkte jag rapportera lite om det.
Varje måndag har Ålems CK en öppen samling klockan 18:00 vid deras och Ålems OKs klubbstuga i Långehäll. Sedan körs en utmärkt slinga "MTB-TT" på tid och Ålems CK har en intern lista där man loggar sin tid över två varv på denna slinga. Man kan vara med även som "klubblös" eller som medlem i en annan klubb. Men då det varit lite sisådär med besök utifrån så passade jag på att skapa ett segmet på Strava för det aktuella spåret. Så nu kan verkligen alla mäta sig på sträckan och tävla om att bli snabbast på MTB-TT spåret om man så vill. Dock så är detta bara för ett varv så klart men man kan ju välja att logga två varv manuellt på sin klocka eller i Strava och rapportera in detta till Ålems CK också om man så vill. Det smidiga med Stravasegment är dock att man inte behöver fysiskt trycka igång tidräkningen. Strava gör det automatiskt åt dig, smidigt när man kör MTB och speciellt med MTB-handskar.
Så här ser segmetet ut:

I måndags var det bara jag och min gamla kompis Andreas som möttes upp vid stugan för att köra. Parkeringen kändes verkligen lite tom då. Det var bara Andreas bil där då jag hade valt att värma upp genom att cykla de 13 kilometrarna dit från Mönsterås (kommer även ett segmet på Mönsterås - Blomstermåla framöver).


Jag valde att ta min Niner Air 9 till TTn denna gång. Detta då jag hade en bra rygg som jag även hade värmt upp med egenmassage och Morgan Blues Competition 2 liniment. Nästa gång blir det BMCn som får bekänna färg.

Vi var inte ensamma om att damma på denna kväll. Vid Mörkeskogs avfallsanläggning ligger en av kommunens två motorcrossbanor. Och denna kvällen rök det på bra.

Valet av Ninern var även mentalt taktiskt, det är bra att ha en påminnelse om vad man ska göra "Pedal damn it"!

Och här ligger jag då efter två varvs köttande med en totaltid på 41:42. Tyvärr fick jag en punktering med 3-4km kvar att åka, och så langade jag slang och pump till Andreas två gånger under loppen också. Så jag tappade nog en minut eller mer. Och varv två gick betydligt mycket bättre då jag lärt mig snabbspåren. Det ska bli intressant att jämföra känslan i att köra BMCn nästa gång. För tiderna blir svårjämförbara denna gång men framöver och med hjälp av Stravasegmentet finns det fina möjligheter för jämförelser. Jag tänker nämligen bara behålla en av cyklarna efter säsongen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar